Vi har åbent alle hverdage fra 8.30-16.00
Vi har åbent alle hverdage fra 8.30-16.00
Vi har åbent alle hverdage fra 8.30-16.00
Vi har åbent alle hverdage fra 8.30-16.00
Kundeservice er åben alle hverdage til 16.00.
50 50 50 50
I løbet af de sidste par år er en ny spiller begyndt at etablere sig stærkt på bl.a. det europæiske marked, hvad angår mobiltelefoner. En spiller fra verdens største land, målt på antallet af mennesker.
Der er nemlig tale om kinesiske Huawei, som efter mange års succes med produktion og udvikling af eksempelvis systemer og enheder til netværk og telekommunikation, endelig har kastet sig over udviklingen af mobiltelefoner, og i dag er de på top tre over verdens største mobilproducenter. Alt dette er sket på relativt kort tid, taget i betragtning af hvor mange år de øvrige konkurrenter på markedet har bag sig, når det kommer til udvikling af mobiltelefoner.
Huawei kom først på banen i 1987, men har allerede nu etableret sig som verdens tredjestørste mobilproducent. Målt på markedsandele har de dermed overhalet store og etablerede mobilproducenter som eksempelvis Sony, Nokia, Lenovo (som opkøbte Motorola i 2014), samt LG, som alle er prominente navne på mobilscenen.
Men hvordan er Huawei endt som verdens tredjestørste mobilproducent? Hvor startede det hele henne? Og hvad kan vi forvente at se fra dem i fremtiden?
Efter at have tjent som civilingeniør i det kinesiske militær, valgte Ren Zhengfei at starte en lille forretning, hvor han importerede telefonudstyr fra Hong Kong og solgte det videre i Kina. Dette blev gjort med $5,000 i startkapital.
De penge, han endte med at tjene, blev stort set udelukkende investeret i udvikling og research med det formål selv at kunne producere teknologisk udstyr en skønne dag. Og inden længe havde Ren Zhengfei held med selv at udvikle switches, og dermed fik udviklingen nu al opmærksomheden.
Huawei opererede dog stadig kun inden for Kinas grænser, hvor firmaet dog også hurtigt fik landsdækkende opmærksomhed. Dette blev eksemplificeret ved, at den kinesiske regering valgte Huawei som primær samarbejdspartner inden for udvikling og produktion af telekommunikation og netværksudstyr, som Huawei efterhånden var blevet specialister inden for.
Den kinesiske teknologivirksomhed var i de første mange år langt fra at producere sine egne mobiltelefoner. I mange år havde de primært fokus på salg og udvikling af produkter til teleselskaber og andre elektronikproducenter. Der skulle gå lang tid, før Huawei selv begyndte at sælge deres egne produkter inden for forbrugerelektronik.
Helt frem til omkring årtusindeskiftet opererede Huawei fortsat kun inden for landets grænser. Men efter at kalenderen skiftede til år 2000, begyndte virksomheden så småt at kigge uden for Kina og mod de store elektronikproducenter i resten af verden. En af Huaweis første store kontrakter blev indgået med amerikanske IBM, og så var jagten på at udvikle forretningen så småt gået i gang.
Huawei fortsatte dog stadig bare som leverandør og udvikler af produkter inden for tele- og netværksudstyr. En stor del af deres forretning er, og har altid været, at udvikle white label produkter til andre elektronikfirmaer.
I praksis betyder det, at Huawei står for produktionen og udviklingen af blandt andet routere, modems, USB modems og mange andre former for teknologisk udstyr, som teleselskaber og netværksudbydere så sætter deres eget brand på. Så modtager du eksempelvis netværksudstyr fra store brands, er der en stor sandsynlighed for, at Huawei har produceret det. Det har været en af deres største aktiver, og er det fortsat i dag.
Efter den første kontrakt med IBM kom i stand, jagtede Huawei endnu flere samarbejder rundt omkring i verden. Og i årene efter årtusindeskiftet opbyggede nok aftaler, så de i 2005 for første gang omsatte for flere penge i udlandet, end de gjorde hjemme i Kina. En udvikling, der sidenhen blot er fortsat i den samme retning.
I de første par år efter deres ekspandering til de øvrige markeder i verden, var der dog størst fokus på bl.a. det indiske og amerikanske marked. Huawei havde sværere ved at trænge igennem til det europæiske marked, hvor aftalerne lod vente på sig, til trods for deres enorme succes i øvrige dele af verden.
Først i 2004 kom den første store aftale i hus inden for Europas grænser. Kunden var det hollandske teleselskab Telfort, der havde hyret Huawei til at stå for udviklingen af deres 3G-netværk i landet. En aftale til en værdi af små $25 millioner.
Dermed havde Huawei for alvor fået foden inden for i Europa, og sidenhen er mange flere europæiske teleselskaber og netværksoperatører begyndt at samarbejde med dem.
Også i Danmark gør Huawei sig gældende, når det kommer til udvikling og produktion af blandt andet netværk. En af deres danske aftaler er bl.a. kommet i stand med TDC A/S, som i 2013 indgik en aftale til en værdi af $700 millioner om at modernisere det danske mobilnetværk over en periode på minimum seks år.
Siden Huawei vovede sig uden for Kinas grænser, har de formået at arbejde sammen med ikke mindre end 80% af de 50 største teleselskaber i verden. Herunder følger blandt andet meget velkendte navne som blandt andre Vodafone, Motorola, Orange, T-Mobile samt BT (British Telecom).
Men man bliver ikke verdens tredjestørste mobilproducent med sit eget mærke af at levere løsninger til alle andre operatører på markedet. Så hvordan er Huawei gået fra at udvikle modems og 3G-netværk for fx Vodafone til at blive verdens største mobilproducent med deres egen produktlinje efter Samsung og Apple?
Det, indtil videre, relativt korte mobileventyr, som har udviklet sig med lynets hast, startede i 2010, hvor Huawei sendte deres første Ascend smartphone på markedet. Her blev den sat til salg på det amerikanske marked, mens de første Huawei mobiler i Europa først kunne findes på hylderne i 2012.
Deres to store mobilserier i dag er deres P-serie, som falder ind under deres Ascend portefølje, samt deres Honor-serie. Den første mobil i P-serien så vi i 2012, hvor Huawei P1 blev sendt på markedet. Kigger man på de nyeste modeller, er Huawei netop udkommet med Huawei P10, P10 Plus og P10 Lite, mens de i Honor-serien netop har sendt Huawei Honor 9 på gaden.
En af de primære årsager til, at store dele af verden har taget Huawei mobilen så godt til sig, er blandt andet deres strategi om at levere en billigere smartphone, som flere mennesker har råd til at købe. Det er ikke alle, der kan finde 5, 6 eller 7.000 kroner til en iPhone eller Samsung telefon. Her kommer Huawei på banen med en premium mobil til en discount pris, når de eksempelvis sender Huawei P10 på markedet til en pris på kun lidt over 2.000 kroner.
Huawei er den nyeste smartphone-teknologi til priser, flere kan være med på. Og det har blandt andet haft den betydning, at Huawei i 2012 røg op på pladsen som verdens tredjestørste mobilproducent. Der er rigtig lang vej op til de to førende mastodonter, Samsung og Apple, men fra ikke at have lavet mobiltelefoner i eget navn før 2010, til at blive verdens tredjestørste producent blot to år efter, er virkelig en bedrift af de større.
Den seneste måling viser, at Huawei efter første kvartal i 2017 sidder på omkring 4% af smartphone markedet.
For at kunne måle sig med de største, kræver det også den bedste teknologi. Derfor indgik Huawei blandt andet et strategisk samarbejde med den tyske kameraproducent Leica tilbage i 2016, så de kan være med helt fremme i skoene, når det kommer til det mobile kamera, der er en vigtig ingrediens i den perfekte smartphone.
Samarbejdet har ingen slutdato, hvilket også giver anledning til at glæde sig til at se, hvad de to i samarbejde kan udvikle af teknologi inden for mobile kameraer i fremtiden.
Huawei fortsætter dog også med udvikling og produktion af netværksudstyr, og det er en af de førende forskere og udviklere inden for den femte generation af mobilnetværket, som inden for en kommende årrække kommer til at ændre den måde, vi bruger det mobile netværk på. Der er dog flere teknologiproducenter foruden Huawei, der arbejder hårdt på at blive den første til at kunne lancere 5G.
Hvis du er blevet forelsket i Huawei, kan du med fordel se vores store udvalg af Huawei mobiler i vores mobilshop.
Abonnement
Guides og information
Bredbånd
Rundt om mobilen
Musik
Apps